Rotterdam heeft de succesvolste haven van Europa maar ook tien van de twintig kansarmste stadsdelen van Nederland. Wat is in economische opzicht de relatie tussen de stad en de haven? Hoe beïnvloedt het (ongelijke) sociale, politieke en economische landschap van de stad Rotterdam het alledaagse leven van haar bewoners en hoe komt dat tot uitdrukking in het beleid van de gemeente?
Econoom Hein Klemann vertelt over de macro-economie van de haven, haar geschiedenis en haar huidige relatie tot de stad Rotterdam. Filosofe Sonja Lavaert reflecteert op een metaniveau op de verbinding tussen macro-en micro economie van Rotterdam en de ideologische dimensie daarvan en stadssociologe Gwen van Eijk zal spreken over de effecten van het stedelijk beleid (sociaal, wonen, veiligheid) op de (kans)rijke en (kans)armere groepen bewoners van Rotterdam. Hierop volgt een discussie over de relatie tussen de welvaartsproductie die de aanwezigheid van Europa’s grootste haven en industriegebied met zich meebrengt en de onzekere sociaal-economische omstandigheden van inwoners. Het gesprek tussen de sprekers, het publiek en de kunstenaars wordt geleid door Chris van der Meulen.
Driedelig symposium als onderdeel van de tentoonstelling
Bij de solotentoonstelling Asymmetry van Libia Castro en Ólafur Ólafsson in TENT wordt een driedelig symposium georganiseerd. Het symposium vindt plaats in de tentoonstellingsruimte, ingericht met felrood RightT/WrOnG Furniture tegen de achtergrond van een neonwerk dat alternerend ’ThE riGHt tO RighT’, ’ThE riGHt tO WrOnG’ en ’ThE riGHt tO RighT/WrOnG’ knippert. De eerste symposiumavond vond plaats op 9 februari met rechtsfilosofe Nina Power die sprak over ongelijke rechtsverhoudingen, het recht om te demonsteren en het verdwijnen van de publieke ruimte ten behoeve van publieke orde. Tijdens het tweede symposium op 13 maart sprak Pascal Gielen over de kunstenaarpraktijk in het licht van het post-fordisme en neoliberalisme en ging Anna Tilroe in gesprek met de kunstenaars over o.a. het behoren tot een natie, community en sociale en maatschappelijke ongelijkheid in relatie tot hun werken.
Voertaal: Engels, Entree: €3,-
Hein Klemann
Hein Klemann is hoogleraar Sociale en Economische Geschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2011 co-organiseerde hij de derde Transnationale Rijnconferentie: The Rhine Economy on a New Basis. The Switch from Coal to Oil and the Implications for the Transnational Region, 1945-73. In 2009 ontving hij een beurs van het Nederlands Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek voor zijn onderzoeksprogramma Outport and Hinterland, Rotterdam Business and the Ruhr Industry. Klemann publiceert onder meer over de Nederlandse economie tijdens de Duitse bezetting en over Duits – Nederlandse economische relaties. Hij is bestuurslid van het N.W. Posthumus Instituut en de Transnational Rhine Network.
Sonja Lavaert
Sonja Lavaert (1958) is filosoof en italianist en doceert aan het departement Toegepaste Taalkunde van de Erasmushogeschool, Vrije Universiteit Brussel. Zij promoveerde in 2011 tot Doctor in de Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen. Lavaert publiceert over onderwerpen als Machiavelli, Spinoza, politieke filosofie, taal en kunst. Ze is auteur van het boek ’Het perspectief van de multitude, Agamben, Machiavelli, Negri, Spinoza, Virno’.
Gwen van Eijk
Gwen van Eijk is criminologe en stadssociologe en Universitair Docent Criminologie aan de Universiteit Leiden. Van Eijk studeerde Criminologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met als specialisatie Grootstedelijke Vraagstukken en Beleid. In 2010 promoveerde ze cum laude aan de TU Delft met het proefschrift Unequal networks. Spatial segregation, relationships and inequality in the city (2010). Het proefschrift onderzoekt de relatie tussen de sociale samenstelling in drie Rotterdamse buurten en overbruggende contacten tussen sociale klassen en etnische groepen. Gedurende het jaar 2010 – 2011 was zij Visiting Fellow aan het Centre for Criminology, University of Oxford.
Deze avond presenteert Witte de With om 18.30 Curating/Space in an Indonesian Context. Agung Hujanikajennong bespreekt de geschiedenis van de tentoonstellingspraktijk in Indonesië, van voor de onafhankelijkheid tot heden. Lees meer..