Ancestral Vessels

Gyonne Goedhoop, Richard Kofi & Simone Zeefuik in gesprek met kunstenaars Najendra Caldera en Swendeline Ersilia.

Podcast, TENT x Project Wiaspora #2

Gyonne Goedhoop, Richard Kofi & Simone Zeefuik in gesprek met kunstenaars Najendra Caldera en Swendeline Ersilia. Beiden maken heel persoonlijk, sensueel en helend werk. Nash maakt performances in de vorm van rituelen en Swendeline’s poëzie is bijna meditatief. Ze hebben geweldige impact op de ruimtes waarin ze hun werk presenteren. Maar hoe is het voor hen om zoveel van jezelf te geven in een kunstscene waarin je niet altijd begrepen wordt? En hoe ga je om met je carrière en kapitaal, als je kunst zo persoonlijk is?

Inspiratiebron voor dit gesprek is het werk van Marcel Pinas uit de tentoonstelling The Visual Life of Social Affliction, een initiatief van transnationaal Caribisch platform Small Axe. Zijn installatie van kisten ‘A Kibii Koni’ (verborgen kennis) is een soort archief van verborgen spirituele kennis van Marrongemeenschappen uit Suriname. Die kennis blijft deels geheim: in de expositie blijven sommige kisten blijven gesloten.(1) Simone vraagt Nash en Swendeline naar de rol die dromen, spiritualiteit en contact met de voorouders spelen in hun maakproces. Dit maakte tijdens de opnames ook veel los bij het aanwezige publiek.

Kunstenaar Najendra Caldera (Willemstad, 1991) verkent in haar werk haar eigen identiteit als Black Queer Woman, om zo te raken aan aspecten van het koloniale verleden die een rol spelen in het leven nu. Bij de rituele ervaringen die ze creëert voor anderen probeert ze ook een veilige ruimte te creëren waarin ze zichzelf kan onderwijzen over haar relatie tot haar cultuur. Spiritualiteit, met name Afro-Caribische religie zoals Santeria, speelt een belangrijke rol in haar werk.

Swendeline Ersilia (Dordrecht, 1995) is dichter en spoken word artiest, is host voor Paginagroots en geeft schrijfworkshops. In haar teksten reflecteert ze op de verbinding tussen haar interne en externe wereld.